Debiteuren aanzetten tot betaling: dat doe je zo!

ZZP’ers in Nederland lopen jaarlijks naar schatting ongeveer vijftien miljard euro mis omdat hun facturen simpelweg niet worden betaald. Het is als bedrijf dus erg belangrijk om een goede debiteurenbeheer te hebben. Zeker als je weet dat bijna de helft van de facturen van ZZP’ers niet op tijd wordt voldaan. Debiteurenbeheer zorgt ervoor dat je meer overzicht krijgt in debiteuren en hoe je deze het best kan laten betalen.

Preventie: de facturatie

Om wanbetaling te voorkomen is het slim om een duidelijke betalingsdatum op de facturatie te zetten. Neem deze vrij ruim, bijvoorbeeld twee weken. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om vooraf een gedeelte betaald te krijgen bijvoorbeeld. Zo dek je een gedeelte van het risico.

Nabellen en herinneringen

Het is natuurlijk erg belangrijk dat jij een goede relatie behoudt met de klant. Blijf dus vriendelijk, er is een kans dat de debiteur gewoon vergeten is te betalen. Als je over een telefoonnummer beschikt is het verstandig om eerst te bellen, bellen is veel persoonlijker dan mailen. Vaak zal dit een groot deel van de debiteuren aanzetten tot betalen. Mocht je geen antwoord krijgen dan kun je een herinneringsfactuur sturen.

Andere opties wanneer de debiteur niet betaalt

Naast factuurherinneringen sturen en de debiteur opbellen zijn er nog meer dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat een debiteur gaat betalen, of sowieso de factuur de volgende keer meteen betaalt. Er zijn namelijk een aantal regelingen.

  1. Eigendomsvoorbehoud. Dit houdt in dat jij als bedrijf eigenaar bent van de diensten die je hebt geleverd. Deze worden pas van de debiteur als deze heeft betaald. Dit zal de debiteuren aanzetten tot betalen.
  2. Het recht van reclame. Dit recht geeft jou de mogelijkheid om jouw levering binnen zes weken na het verstrijken van de afgesproken betalingstermijn terug te vorderen wanneer de debiteur niet betaalt. Uiteraard gaat dit met de ene levering makkelijker als met de ander.
  3. Opschortingsrecht. Dit stelt dat jij zelf geen verplichtingen na hoeft te komen totdat de debiteur betaalt. Hier moet wel bij gezegd worden dat de opschorting redelijk moet zijn.
  4. Betalingsregeling. Soms wil een debiteur wel betalen maar heeft deze gewoon niet de financiële capaciteiten om dit te doen. In dat geval kun je een betalingsregeling afspreken. Wees hier wel streng in en kies zeker voor een regeling die langer als twaalf maanden voortduurt.

Incassobureau

Veel bedrijven zien er nogal tegenop om een incassobureau in te schakelen. Het is voor hen immers wel belangrijke om een goede klantrelatie te behouden met een debiteur. Toch is het belangrijk om te accepteren dat sommige debiteuren niet uit zichzelf zullen gaan betalen. Dan kun je wel veel tijd (en daarmee geld) stoppen in hen najagen maar is het uiteindelijk veel beter voor beide partijen om het gewoon af te laten handelen door een incassobureau.

 

Author: admin

Share This Post On