Een grafisch ontwerper inhuren? Dit moet je weten!
Tegenwoordig lijkt het haast overbodig om een grafisch ontwerper in te huren voor de uitstraling van jouw bedrijf. Visitekaartjes, Instagram stories, je logo of de huisstijl op de website kun je namelijk in een handomdraai zelf ontwerpen. De kwaliteit van designsoftware neemt aanzienlijk toe en meer en meer aanbieders komen op de markt.
Ondanks het uitbreidende aanbod aan designsoftware en de groeiende vraag naar zulke programma’s, is het sterk af te raden om zelf aan de slag te gaan met deze programma’s voor zakelijke doeleinden. Een grafisch ontwerper is immers schijnbaar overbodig geworden en biedt meer voordelen dan je mogelijk hebt ingeschat.
Designsoftware versus grafisch ontwerpers
Zoals net al duidelijk werd, wordt er meer en meer gebruik gemaakt van designsoftware. Gratis programma’s zoals Canva worden voornamelijk op Instagram veelal gebruikt, omdat iedereen een eigen template kan invullen met eigen foto’s en teksten. Het ontwerp lijkt hierdoor helemaal zelf bedacht te zijn, maar niets is minder waar. Waar jij dacht een authentieke story gemaakt te hebben, hebben anderen het template met andere foto’s ingevuld en de kleuren een andere tint gemaakt. Grafisch ontwerpers daarentegen zetten hun vaardigheden en kwaliteiten in om unieke creatieve ontwerpen voor jouw bedrijf te maken. Alles is zelf bedacht en niets is gekopieerd van concurrenten. Wie dus verzekerd wil zijn van unieke content en een one of a kind huisstijl, zal baat hebben bij het inhuren van een grafisch ontwerper.
Hoe gaat een grafisch ontwerper aan de slag?
Misschien denk je nu: een grafisch ontwerper ontwerpt toch ook met behulp van een designprogramma? Het korte antwoord is uiteraard ‘ja’, maar het lange antwoord is complexer. De grafisch ontwerper maakt immers geen gebruik van vooraf opgestelde templates en maakt ook geen keuze uit de voorgestelde kleuren. De grafisch ontwerper doet een beroep op zijn of haar jarenlange opleiding en eerdere ontwerpervaringen, waardoor het eindresultaat uniek, krachtig en tijdloos is. Daarbij komt dat de ontwerper niet in één dag tot het eindresultaat komt, maar volgens een proces van schetsen, aanpassen, samenstellen en ontwerpen tot een eindproduct komt. Tijdens dit proces gaat hij of zij heen en weer tussen de stappen, zodat er vaak niet één maar meerdere eindproducten tot stand komen.
Wat kan een grafisch ontwerper voor jou betekenen?
Wie dacht dat een grafisch ontwerper zich alleen maar bezighoudt met een logo maken, heeft het mis. Een grafisch ontwerper is namelijk opgeleid om allerlei visuele online en offline content te creëren. Zo kun je een beroep doen op een grafisch ontwerper om een logo te maken, maar daarnaast ook flyers te ontwerpen, een huisstijl te maken of ideeën te geven voor brochures. Met dit in het achterhoofd is het daarom goed om rekening te houden met hetgeen dat jij voor ogen hebt. Is jouw doel namelijk om naamsbekendheid te genereren? Dan is het mogelijk verstandig om de ontwerper niet alleen een logo te laten ontwerpen, maar hem of haar ook eens kritisch naar de lay-out van jouw website te laten kijken. Het is immers niet handig om meerdere grafisch ontwerpers langs elkaar heen te laten werken, als jij vijf maanden na het overnemen van je nieuwe logo een nieuwe ontwerper moet inhuren voor het bedenken van jouw huisstijl. Denk hier dus goed over na, wanneer je besluit om een grafisch ontwerper voor jou te laten werken!
Recente reacties