Het bepalen van de juiste prijs voor jouw product

Wanneer je eenmaal een nieuw product op de markt hebt gebracht is het altijd interessant om de juiste prijs te gaan bepalen. Wat is nu een goede prijs en hoe kun je deze prijs voor de potentiële klant nu aantrekkelijk maken. In dit artikel gaan we daar wat dieper op in.

Psychologische prijsstelling

Het meeste bekende voorbeeld van de psychologische prijsstelling is het het bedrag laten eindigen op 99 cent of 95 cent. Op deze manier lijkt het product dan veel goedkoper dan het daadwerkelijk is. Dit wordt psychologische prijsstelling genoemd omdat het verschil in prijs kleiner is dan het gevoel over het prijsverschil. Het belangrijkste principe bij psychologische prijsstelling is dat de klant het idee heeft dat het een goede deal is en tevens niet te weigeren is.

Psychologische prijscommunicatie

Het hebben van een psychologische prijsstelling is natuurlijk top, maar hierbij is het ook van belang dat dit op de juiste manier naar de potentiële klant kan worden gecommuniceerd. Om de communicatie op de juiste manier te kunnen verzorgen zijn er de etalagematerialen nodig om de boodschap duidelijk te kunnen overbrengen. Denk hierbij aan het juist inzetten van displays, maar ook daar de juiste boodschap op te zetten. Houd het bedrag van zo kort mogelijk, dus zoveel mogelijk zonder komma’s en haal ook het valutateken weg. Hierbij denkt men minder aan de hoeveelheid geld die je eraan kwijt bent.

Verschillende manieren om de potentiële klant te triggeren

De twee voorbeelden die we zojuist hebben besproken om klanten met de prijs te beïnvloeden is nog maar een klein onderdeel van instore marketing. Het gaat uiteindelijk om het creëren van de ultieme winkelbeleving waarbij de juiste producten op de juiste manier bij de potentiële klant onder de aandacht wordt gebracht. Zo kan het product nog zo goed onder de aandacht worden gebracht, maar wanneer het product niet voldoet aan de behoeften van de klant, dan heeft het verder ook geen meerwaarde om de marketing rondom het product te verbeteren.

Author: admin

Share This Post On