In Nederland verkoop je veel, dus wordt het tijd voor de volgende stap: naar het buitenland! Maar jouw producten buiten Nederland verkopen is een uitdaging. Want daar kent niemand jou. Daarom moet je de webwinkel weer van voren af aan onder de aandacht brengen. Hoe jij jouw webwinkel internationaal vindbaar maakt, lees je in dit blog.
Met jouw webwinkel internationaal vindbaar
Net over de grens in Vlaanderen wordt jouw webwinkel het snelste gevonden. De reden? De markt voor Nederlandse en Vlaamse webshops overlapt elkaar deels. Zo kunnen Vlamingen immers ook gewoon via jouw Nederlandstalige webshop bestellen. Anderstaligen in theorie ook, maar in de praktijk begrijpen die jouw website niet. Daarom is voor veel ondernemers de eerste buitenlandse stap naar België. Of specifiek: naar Vlaanderen. Want daar kunnen ze zonder al te veel moeite hun webwinkel internationaal vindbaar maken. Verder internationaliseren kan ook, maar is lastiger. Daarvoor moet je namelijk jouw hele webwinkel inclusief producten, algemene voorwaarden en het bestelproces vertalen.
En marktonderzoek doen: welke betaalmethodes worden in dat land gebruikt? Willen de klanten met “u” of “jij” worden aangesproken? Pas als je dat weet, kun je jouw webwinkel internationaal vindbaar maken in andere landen. Zoals Wallonië en Frankrijk. Of het Verenigd Koninkrijk. Maar niet het marktonderzoek of de vertalingen blijken voor veel ondernemers het struikelblok. Dat is toch echt het gebrek aan bekendheid. Want hoe trek je mensen naar jouw website als die jou nog niet kennen? Het antwoord luidt: online marketing.
Het vervolg: online marketing
Pas nadat jij jouw webwinkel hebt vertaald, kun je beginnen aan online marketing. Daarvan zijn meerdere soorten. Met nieuwsbrieven bijvoorbeeld trek je bestaande klanten weer terug naar de website. Dat werkt goed in Nederland waar je al veel klanten hebt. Maar nog niet internationaal. Daar moet je juist online marketing inzetten om nieuwe klanten te werven. De bekendste manieren hiervoor zijn:
- advertenties via social media
- advertenties in YouTube-filmpjes
- advertenties via Google of Bing
Via social media zoals Facebook, Instagram en Twitter scrollen mensen dagelijks door hun tijdlijn. Hier zien ze berichten van vrienden, maar ook advertenties. Bijvoorbeeld van jouw bedrijf.
Je kent het vast wel: je zet een video op YouTube aan, maar krijgt eerst twee korte reclames te zien. Dit is een van de irritantste manieren om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen, maar het kan wel werken. Denk bijvoorbeeld aan een filmpje over een snijplank net voor een kookvideo aan. Gelukkig kun je op YouTube instellen dat jouw advertenties alleen bij zulke relevante onderwerpen worden vertoond.
Via Google, Bing en Yahoo zoeken mensen naar producten. Denk maar aan een bloemist bij jou in de buurt. Of een restaurant in de stad waar je op vakantie gaat. Ook hier kun jij als bedrijf een advertentie plaatsen. Het voordeel hiervan is dat jouw advertentie altijd relevant is. Mensen zoeken immers bewust naar producten die jij verkoopt of die lijken op wat jij verkoopt. Dit is daarom een veelgekozen manier van adverteren.
Een ding hebben alle soorten advertenties gemeen: ze helpen jouw webwinkel internationaal vindbaar te maken. Want ze worden in het buitenland vertoond op plekken waar jouw potentiële klanten online zijn. Waardoor die op jouw producten en webwinkel worden gewezen. Zo bouw je bekendheid en hopelijk ook klanten op.
Recente reacties