Omafietsen zijn er voor jong & oud

Omafietsen, voor oud en jong

Er zijn maar weinig mensen die zich afvragen wat men bedoelt met een omafiets, want dat concept bestaat al sinds de 19e eeuw; ja u leest het goed, al sinds van voor 1900. Enkele kenmerken die men dan direct voor zich ziet, is de aparte vorm van het frame met die markante gebogen buis en de aparte rechte zit op het zadel.
Voor die specifieke gekromde framebuis zijn er diverse andere namen zoals ‘zwanenhals’ en ’damesbocht’.
Een ander kenmerk van de omafiets, dat juist dat typische rechtop zitten versterkt, is het feit dat deze fietsen een langer balhoofd hebben. Dat is de buis tussen stuur en voorvork. Hierdoor zit het stuur bij een omafiets dus hoger.

Het ene kenmerk valt meer op dan het andere, en er zijn er nog een paar die een omafiets een omafiets maken:
• 28” wielen
Normaal gesproken is een omafiets voor oma, voor de volwassen vrouw. Toch zien we tegenwoordig ook kleinere modellen voor meisjes op de markt verschijnen, want de omafiets wordt allang niet meer als tuttig ervaren, maar als een statement.
• Een klassiek stuur
Het typische stuur van de omafiets zie je zelden op andere modellen.
• Een gesloten kettingkast van lakdoek
Hoewel men tegenwoordig modernere materialen gebruikt voor de kettingkast en ook de jasbeschermers, zijn die van de traditionele omafietsen van zogenaamde lakdoek gemaakt.
• Geen versnellingen
De omafiets is een simpele fiets en heeft in principe geen versnellingen, maar ook dat zien we de laatste tijd steeds meer veranderen.
• Remmen
Vaak hebben omafietsen een terugtraprem. Wat je soms nog steeds ziet, zijn de nostalgische uitziende stalen handremmen.

Omafietsen

De oma / transportfiets

Als je door het assortiment omafietsen bladert om www.city-bikes.nl , valt er iets op: de meeste omafietsen vallen ook in de categorie transportfietsen. Daar zijn twee duidelijke redenen voor te vinden:
• De lage instap
Door de markante frameconstructie is het op deze fiets stappen slechts een kwestie om met een been over de lage damesbocht te stappen. Dat kost heel weinig moeite en helpt mee de fiets tijdens dat opstappen in balans te houden.
• De voordrager
Dit element is wat van een fiets een transprotfiets maakt en is bedoeld om op gemakkelijke manier spullen mee te vervoeren. Meestal monteert men op die voordrager een kistje, bak of mand om dat nog eenvoudiger te maken.

Zien we de omafiets al in populariteit stijgen, door die combinatie met de transportfiets is die stijging alleen maar groter.

Waarom een omafiets / transportfiets kopen?

Voor het dagelijkse gebruik zoals boodschappen doen, naar school gaan, vrienden op korte afstand bezoeken of gaan sporten, is dit type fiets absoluut ideaal. Hoewel er hier en daar getwijfeld wordt aan het rijgedrag van dit model, staan er genoeg voordelen tegenover om er eentje aan te schaffen.
Toch moet je er ook rekening mee houden dat de omafiets door de bouw en de hoge zit niet de meest veilige fiets is. Het is een beetje een wobbelfiets en het vergt enige oefening er goed mee om te gaan. Gelukkig zijn wij een echt fietsvolk en hebben we de omafiets in ons hart gesloten.

Author: admin

Share This Post On