Spitsstroken, een in Nederland inmiddels welbekend fenomeen. Het gebruik van de vluchtstrook in tijden van nood is inmiddels een veelgebruikte capaciteitsverhogend maatregel op meerdere wegen binnen en buiten de Randstad. Deze spitstroken kunnen ook vaak open worden gezet door middel van dynamische matrixborden. Zo kun er tijdens het spits extra gebruik worden gemaakt van een rijbaan. Vaak staan de spitstroken al automatisch aan op bepaalde spits uren om de doorgang tijdens de drukste tijden optimaal mogelijk te laten verlopen. Nu het weer goed gaat met onze economie word het ook een stuk drukker op de snelwegen. Er rijden dagelijks veel meer auto’s. Files is niet alleen een irritatie punt van de automobilisten maar het kost ook enorm veel geld, omdat mensen te laat komen op werk en vrachtwagens vertragingen oplopen.
Openbaar vervoer
Spitsstroken werden vroeger alleen gebruikt voor openbaar vervoer. Zo kon de bus en taxi makkelijk langs de files rijden om zo vertraging te voorkomen. Wanneer je een taxi had moest je wel eerst toestemming vragen en kreeg je een speciale bord die je in de taxi moest plaatsten, zo kon de politie makkelijk controleren of je een vergunning had of niet. Zo werd openbaar vervoer een stuk aantrekkelijker in de randstad om op tijd op je werk te komen en files te omzeilen. Taxi delft Schiphol is nu veel sneller dan 10 jaar terug.
Let op
Toch moet je goed blijven opletten of deze spitstroken ook daadwerkelijk open staan. Wanneer je namelijk over een gesloten spitsstrook rijdt kan de boete erg hoog uitvallen. Zo zijn er enkele rijstroken waar men gaat bekeuren, omdat de spitsstrook ter plekke pas vanaf half zes open gaat door allerlei gedoe met milieuregels, en niet, zoals de naam doet vermoeden, wanneer er sprake is van drukte / spits. Ondanks de gesloten strook gebruiken ‘onverlaten’ – zoals de politie ze het liefst noemt – de capaciteitsverhogend maatregel wél.
In Duitsland maken ze al langer gebruik van een extra rijbaan die ook functioneert als spitstrook. Alleen in Duitsland zijn ze er wel wat flexibeler met het gebruik van spitsstroken. Bijvoorbeeld A8 bij München, buiten de spits (zondag, uurtje of 12) was de spitsstrook gewoon open! De weg was vol van vakantieverkeer, waardoor dat extra strookje net zorgde voor een goede doorstroming.
Recente reacties