Wanneer je naar je werk, studie of school rijdt, zul je hoogstwaarschijnlijk verschillende bushaltes met opvallende posters passeren. Op het kruispunt in het stadscentrum zie je een poster van een grote autofabrikant, vaag zichtbaar achter de verkeerslichten en ook een supermarkt zal langs deze weg het aanbod delen. Deze uitingen in de openbare ruimtes zijn allemaal vormen van buitenreclame.
Buitenreclame is een medium dat adverteerders in openbare woonruimtes een platform kan bieden om in korte tijd een groot aantal mensen te bereiken. Dit kan door middel van uitingen in verschillende formaten in verschillende soorten buitenreclame. Er zijn bushokjes met advertenties (Abri’s), vrijstaande reclameborden (Mupi’s), billboards, getagde trams en veerboten en digitale reclameborden, of: Métropole netwerk.
De oorsprong van buitenreclame
Buitenreclame is de oudste massamedia ter wereld en je kunt er onbewust vele malen per jaar mee in aanraking komen. Markthandelaren en kooplieden in het oude Rome en andere plaatsen schreeuwden en brachten de goederen naar die persoon. Daarom is het woord reclame in het Latijn ontstaan. Het werkwoord reclamare heeft betekenissen zoals schreeuwen en luid. Slimme mensen maken prachtige wanddecoraties om ze uniek te maken, of maken stenen borden om het publiek aan te trekken. Zie daar de eerste vormen van buitenreclame.
In sommige steden vind je overal nog mooie ouderwetse muurschilderingen, zoals oude fietsendealers, wasserijen en sterke drankmerken. Bedrijven hoeven niet meer over te stappen op dit arbeidsintensieve schilderij. De eerste zijn de grootschalige posters en billboardposters die door het bedrijf aan het publiek worden vrijgegeven. Het grootste voordeel hiervan is dat het bedrijf zijn communicatie gemakkelijker en sneller kan vervangen. Tegenwoordig zijn de meeste zelfklevende reclameborden verdwenen van het straatbeeld: roterende en led-verlichte posters en digitale reclamepanelen zorgen voor een uniek platform dat verschillende doelgroepen kan aantrekken.
Verschillende soorten buitenreclame
Buitenreclame is een algemene term voor advertenties die zichtbaar zijn op de openbare weg. De bekendste vormen van buitenreclame zijn billboards en reclameborden, maar er zijn vele soorten buitenreclame:
- Gevelreclame (borden, lichtbakken, aan gevels van woningen, winkels en gebouwen), graffiti
- Autoreclame of carvertising (reclame op voertuigen door bestickering)
- Bussen en andere voertuigen kunnen ook dienst doen als buitenreclameobject
- Reverse graffiti
- Stadionreclame (videowalls en led-boarding in voetbalstadions)
- Lichtmastreclame (verlichte en onverlichte reclames, bevestigd aan lichtmasten) driehoeks- en sandwichborden
- Vrachtwagenreclame of truckvertising (reclame op vrachtwagens)
- Teksten op stadsklokken, stadplattegronden
- AdverBikes/ fietsreclame / reclamefietsen / promobikes
- (wild)Plakplaatsen
- Abri’s
- A0 frames
- Reclamestand (op beurzen of op straat)
- Op de zogenaamde Europanels en MUPI’s (dubbelzijdige reclameborden)
De juiste reclame voor buiten
Alle buitenreclame systemen zijn voorzien van maatwerk. Zo kan er een vitrine met gehard glas, gasveren en sluitsystemen uitgerust zijn met een magnetische achterwand, ledverlichting, een informatiedragersysteem en een polycarbonaat raam in plaats van gehard glas.
Ook bestaan er frames die het eveneens mogelijk maken om een reclamebord eenvoudig in te klemmen en te kunnen verwisselen wanneer dit nodig is. daarnaast bestaat er nog een zeer luxe variant, waarbij de frames kunnen worden voorzien van een natuurlijke uitstraling door middel van de sublimatietechniek.
Recente reacties